Kā studijas no mājam padarīt efektīvākas?

Attālinātas mācības tiem, kas studēt klātienē, liek sastapties ar daudz jauniem izaicinājumiem. Rīgas Tehniskās universitātes Karjeras centra psiholoģe Viktorija Gaina apkopojusi galvenās problēmas, ar ko sastopas studenti, un ieteikumus to risināšanai.
Darba vides sakārtošana. Ir ļoti svarīgi sakārtot vidi savā mājoklī vai vietā, kur notiek studijas, mācību vai darba vajadzībām.
  • Pārdomā, kurā telpā un pie kura galda darbosies, kādi materiāli būs nepieciešami.
  • Ja dzīvokli vai istabu dali ar citiem, būtu vēlams norunāt «klusās»  stundas, kad katram būs iespēja koncentrēties.
  Skaidri noteikumi. Neskaidrā vidē ir būtiski ievērot vai pašiem radīt noteikumus.
  • Pirms sākt darboties, uzmet uz papīra dienas darāmo darbu plānu.
  • Ja ķersies pie noteikta studiju priekšmeta vai darba, noformulē – ko tieši vēlies izdarīt tuvākajās stundās.
  • Ja kaut kas nav skaidrs par kursa organizāciju, nodošanas termiņiem vai formu, izpēti informāciju Ortus, estudiju vidē, sazinies ar lietvedi vai priekšmeta pasniedzēju. Produktīva darbība nav iespējama, ja nav saprotams un zināms, kas tieši no tevis tiek prasīts.
Sistēma un regularitāte mācoties ir tik pat svarīga, kā treniņos. Pat ja tas ir grūti, ir svarīgi strādāt pie studiju darbiem regulāri un aptuveni vienā laikā. Uz šo laiku ir iespējams raudzīties arī kā uz brīnišķīgu iespēju iemācīties pašorganizāciju un pašmotivāciju, ko tik ļoti novērtē darba devēji. Vispārīgi principi:
  • Vienā piegājienā strādā pie viena uzdevuma. Var likties, ka mūzika vai seriāls fonā netraucē, bet mācoties no mājām, jebkas mūs iztraucē daudz ātrāk nekā klātienes nodarbībā.
  • Piedomā pie ienākošu ziņu sakārtošanas. Ja iespējams, mācību laikā vismaz izslēdz skaņu un vibrosignālu.
  • Uzsākot darba dienu, sāc ar kādu darbu, ko vari izdarīt dažu minūšu laikā vai ar kādu nepatīkamu darbu. Tas palīdzēs gan iesildīties darbam, gan sniegs pārliecību, ka darbojies efektīvi.
  • Arī strādājot no mājām, atceries par regulārām atpūtas pauzēm un rūpēm par sevi. Pauzei noder kāda fiziska aktivitāte vai īsa pastaiga svaigā gaisā. Ja šādas iespējas nav, tad vismaz dažas reizes dienas laikā kārtīgi izvēdini telpas, kurās uzturies. Silta un pilnvērtīga maltīte vismaz dažas reizes dienā un pietiekami daudz ūdens palīdzēs uzturēt kārtībā arī domāšanas procesus.
Vēl dažas viltības darba efektivitātes paaugstināšanai:
  • Gatavojoties darba dienai, uzvelc «darba» drēbes, lai nodalītu darba laiku no brīvā laika. Ja ir iespēja, tāpat var nodalīt darba telpu no atpūtas.
  • Izveido darbu sarakstu, jo pierakstītais parasti mēdz atšķiras no iedomātā un izdarītus darbus var izsvītrot. Pieraksti darbus, kas jānodod, cilvēkus, kam jāpiezvana vai jāuzraksta, e-nodarbības un sapulces.
  • Darāmo darbu sarakstu lakām uzrakstīt jau vakarā nākamajai dienai – tad no rīta pieķerties darbiem var ātrāk, netērējot laiku plānošanai.
  • Saliec atgādinājumus par svarīgākām lietām.
  • Bieži vien tieši darbu uzsākšana ir pats grūtākais. Atstāj telefonu citā telpā un noliec taimeri uz 20 minūtēm. Pēc pirmajam 20 minūtēm būs daudz vieglāk turpināt iesākto. Ņem talkā vai nu parasto kulinārijas taimeri vai aplikāciju The Pomodoro Technique.
  • Atceries, ka darbus vajag ne tikai laicīgi uzsākt, bet arī laicīgi pabeigt! Arī pašizolācijas laikā tev ir tiesības uz veselīgu slinkošanu. Daudz brīvā laika var radīt trauksmi par to, kā to vērtīgi piepildīt, bet arī ar to nevajag pārspīlēt.
0 komentāri

Atstāj komentāru

Vēlies pievienoties diskusijai?
Piedalies diskusijā!

Atstāj komentāru

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *